Nå er vi i gang med runde to av hjemmekontor og strengere smittevern-tiltak. Da karantenen inntraff i mars gikk vi lysere dager i møte, i mens dagene nå er kortere og vi har fremdeles en god stund med mørketid foran oss. Så hvorfor ikke gjøre noe for å få et boost i hjemmekontor-tilværelsen? Her er 5 tips som kan gjøre jobbhverdagen litt enklere å komme seg igjennom!

Tips nr. 1: Belysning

Riktig belysning kan være med å påvirke atmosfæren i et rom. Har du kommet inn i et rom og kjent at det er noe som er mangelfullt, eller at du får en følelse av at det er kaldt eller ubehagelig å være der? Da kan det være belysningen. Her er det flere aktører som tilbyr såkalt smart belysning, hvor man kan justere lyset med utgangspunkt i den stemningen man ønsker å skape. Flere faktorer kan være med å påvirke hvilken lysstyrke og farge som er ønskelig å ha på lyset. Det avhenger av flere ting, blant annet hvor mye dagslys som slipper inn, hvordan været er, når på døgnet det er, og hvilken modus man er i. 

Det kan også være at man trenger flere lamper i rommet, enten om det er generelt lys eller direkte belysning. Det er uansett verdt å investere i smarte lyspærer hvor man kan justere både lysstyrken og nyansen, og her kan både Philips Hue og Ikea sitt smarte belysningssystem anbefales.

Tips nr. 2: Maling

Kanskje noen malingsstrøk med en ny farge kan være det du trenger for å få nytt giv og motivasjon i din jobb-hverdag hjemme? Det er ikke alltid like lett å velge en farge, fordi en farge endrer seg etter lysforholdene og andre farger den kombineres med. Derfor kan det først være lurt å søke litt inspirasjon for å se på hva som appellerer til deg. Liker du mørke eller lyse farger? Hvilke farger gir deg energi? Hvilke farger gir deg ro? Hvilke farger skriker til deg? Hvilke farger får fram din kreative side? Når du så har landet på en farge, kan du videre vurdere om den fargen passer til møblene og interiøret du har fra før. For å finne gode fargekombinasjoner, kan man eksempelvis bruke Jotun sin fargevelger, som viser deg alle farger som kan passe til din utvalgte farge. Deretter kan du bestemme om du har lyst til å male en vegg, eller flere vegger. Det er også mulig å male møbler, alt ettersom hva som passer med den fargekombinasjonen du har valgt deg ut.  Før du setter i gang med å male, er det alltid lurt å kjøpe en fargeprøve for å teste ut fargen i det aktuelle rommet, for å se om fargen er slik du tenkte deg, eller om du må ha en annen nyanse. 

Tips nr. 3: Gjenstander

Pynt kontoret med bilder, sitater, eller gjenstander som gir deg ro, energi, fokus og motivasjon til å yte maksimalt i ditt hjemmekontor. En ting som nesten alltid gjør meg i godt humør, er en liten smiley-figur som står på skrivebordet mitt. En annen ting som gir meg ro, er at det er ryddig og organisert i mine omgivelser. Dette leder meg til det neste punktet, nemlig organisering.

Tips nr. 4: Organiser

Er du en av de som alltid har det ryddig og organisert rundt deg? I så fall kan du se bort i fra dette punktet. Er du derimot en som skulle ønske at du kunne være flinkere til å ha det mer ryddig og organisert rundt deg? Fortvil ikke – du er ikke alene. Her er noen enkle grep du kan ta for å få et mer organisert hjemmekontor. 

  1. Sorter ut de tingene som du ikke lenger trenger, enten om det er utdaterte bøker, gamle dokumenter, eller annet krims krams som du skulle ha kvittet deg med for lenge siden. Jeg kan garantere at du vil føle deg 10 kg lettere etter en slik sorterings- og kasterunde – i hvert fall er det slik jeg føler meg hver eneste gang.
  2. Ha en fast plass for alle tingene dine, så du lett kan finne fram når du skal bruke det. Det gjelder alt fra post-it-lapper til dokumenter og bøker. Her kan man bruke bokser, permer, skuffer eller hyller for å organisere på best mulig måte. På den måten kan du jobbe mer effektivt, uten å kaste bort tid på å finne fram til ting du trenger i din arbeidshverdag. 
  3. Organiser ditt digitale innhold i mapper, slik at du lett kan finne fram til det ved behov. Dette gjelder også for eksempel apper på mobile enheter.
  4. Skal du for eksempel da deg en matpause, kan du ta med deg noe som hører til kjøkkenet, siden du først skal i den retningen. Smårydding på din vei, kan gjøre det enklere med å holde det ryddig i hverdagen.
Tips nr. 5: Planter

Planter er en del av interiøret, men er også noe mer enn det – det er levende organismer som gir liv til et rom på en helt annen måte enn en gjenstand kunne gjort. Finn deg en eller flere planter som du liker og som du kan ta vare på, for å live opp ditt hjemmekontor. 

..og VOILÀ  – ditt hjemmekontor har fått seg en skikkelig boost!