Hvilke farger skal man velge til selskapets logo? Hvilke assosiasjoner gir ulike farger, og hvilket uttrykk ønsker selskapet ditt å ha? Nedenfor har jeg skrevet litt om hva ulike farger signaliserer. 

Rød farge

Fargen rød assosieres med sterke følelser, som lidenskap, sinne og glede. Det er også ofte brukt som et faresignal, og er den fargen som egner seg best som blikkfang, hvis man ønsker å være synlig og raskt fange oppmerksomheten.

Gul farge

Gul er også en sterk farge full av energi, og assosieres ofte med sol, varme og glede. Så ønsker du å få fram en lett, glad og energisk stemning, er gul en fin farge å bruke. Denne fargen kan også brukes som blikkfang, da den er lett å få øye på.

Grønn farge

Grønn er en farge som assosieres med naturen, og kan være både kald og varm i uttrykket alt ettersom hvor store mengder blått og gult man har i fargen. Den brukes ofte som et virkemiddel for å signalisere miljøvennlighet og bærekraft, men også harmoni og hvile.

Blå farge

Blå er en kjølig farge som utstråler seriøsitet og tillit, men også fred og ro. Dette er fargen for de som ønsker å fremstå som alvorlige, hygieniske eller konservative.

Hvit farge

Hvit er en farge som assosieres med det sterile, rene og kliniske. Derfor er fargen mye brukt i skjønnhets- og farmasibransjen, men også for de som ønsker et ”clean” og stilbevisst uttrykk. I kombinasjon med svart, gir det et klassisk og rent uttrykk.

Brun farge

Fargen brun gir assosiasjoner til det jordnære og naturen, og gir et autentisk og varmt uttrykk, og kan ofte brukes for å gi et troverdig uttrykk når det kommer til miljøbevissthet, det naturlige og det ubehandlede og rene innenfor eksempelvis mat-  eller klesproduksjon.

Gull farge

Dette er fargen som for mange signaliserer luksus og eksklusivitet, og oser av selvtillit og rikdom. 

Videre gjenstår det å finne ut av hvilke fargekombinasjoner som passer sammen, og hvilke uttrykk de sammen gir, og om dette uttrykket samsvarer med forretningsmålene.